공지사항

포털메인 > 수원광장 > 공지사항

제목 이인수 총장, '2016년 국제고등교육 창신 발전포럼' 기조연설문
작성자 홍보실
내용
 


 < 인간중심 교육을 통한 과학기술 인재양성 >

- 그린, 스마트, 창조, 인문 도시건설의 핵심, 인류경영 -


한국 수원대학교 이인수 총장

존경하는 내외귀빈 여러분, 그리고 이 자리에 참석하신 각 대학 총장님, 경영자 여러분 안녕하십니까? 저는 오늘 <2016년 국제교육 창신 발전포럼>에서 강연을 맡게 된 것을 무한한 영광으로 생각합니다.

제가 오늘 강연할 주제는 < 인간중심 교육을 통한 과학기술 인재양성 - 그린, 스마트, 창조, 인문 도시건설의 핵심, 인류경영 - >입니다. 이 제목은 제가 20여 년간 대학을 경영하면서 직접 경험하고 실행에 옮겼던 생각들을 정리한 것입니다. 여러분들의 많은 지도 편달을 부탁드립니다.

 

세계 시장에서의 경쟁은 국가 간의 경쟁이 아닌 도시간의 경쟁으로 전환 되고 있습니다. 도시의 발전이 국가의 발전이고 글로벌 경제의 주체 역시 도시가 되는 것입니다.

그린도시는 인간과 자연의 화해관계를 강조하고 저탄소와 생태문명을 주된 이념으로 도시발전을 추진시켜 인간과 자연이 화해공존의 사상이 도시건설에 융합된 것입니다.

스마트 도시는 정보와 통신기술수단을 활용하여 감측, 분석과 각종 정보를 컨트롤함으로써 민생, 환경, 공공안전, 도시서비스, 상공업활동을 포함한 각종 수요를 인공지능으로 관리하여 지속가능한 발전에 역점을 두고 있습니다.

창조도시란 시민들의 활발한 창조활동에 의해 문화예술과 풍부한 생활문화가 길러지고 혁신적인 산업을 진흥하는 창조적인 장소가 풍부한 도시입니다.

인문도시는 가치가 있고 의미가 있으며 꿈이 있는 생활방식을 제공하여 전통문화와 현대문화, 본토문화와 미래문화가 잘 융합되어 개방적이고 다원화된 도시입니다.

저는 그린, 스마트, 창조, 인문의 도시를 건설하는 것은 이념의 추구가 기술의 발전보다 더욱 중요하다고 생각합니다.

노벨경제학상을 수상한 미국의 조지프 스티글리츠는 중국의 도시화와 미국의 첨단과학 기술발전은 21세기 인류사회발전에 영향을 주는 가장 큰 두 가지 일이다.라고 말했습니다.

이는 중국의 급속한 도시화가 가져다주는 심각한 지구 환경오염에 대한 우려이자, 미국의 첨단 과학기술의 발전으로 인한 인공지능시대에 대한 비인성적인 측면이 부각되어 21세기를 살아가는 인류사회발전에 지대한 영향을 끼칠 것이라는 것입니다.

물론 뛰어난 과학기술 인재가 그린, 창조, 스마트, 인문 도시건설에 기본적인 순기능 역할을 하겠지만, 그에 따른 역기능 또한 간과할 수없는 법입니다. 여기서 가장 중요한 것은 바로 대학의 역할입니다. 대학은 그린, 창조, 스마트, 인문 도시발전에 필요한 첨단과학기술 연구개발과 인재양성에 더욱 박차를 가해야 하고, 또한 새로운 글로벌 마인드 교육을 통하여 과학기술 인재에 대한 역기능을 순기능으로 전환해야하는 것이 대학의 새로운 사명인 것입니다.

이에 대학은 과학기술 인재양성과 더불어 과학기술 인재들이 자신의 주관적인 전문지식에서만 모든 문제를 바라보지 말고 폭 넓은 식견과 책임의식, 열린 사고, 따뜻한 인성, 문화예술에 대한 소양, 창조적인 사고, 인류경영적인 마인드를 갖추어야 한다고 생각합니다.

지금의 국제사회질서는 첨단과학기술의 발전과 지식경제의 활성화와 정보사회시대의 도래로 인하여, 이미 국가의 장벽을 넘어서 세계시민사회의 특성을 드러내고 있습니다. 국경을 초월하는 상호이해를 통한 정의와 공정, 평화와 공존의 원칙이 친숙하게 우리 앞에 다가온 것입니다.

글로벌 대학경영이념 또한 바로 이러한 원칙을 내재화하는 세계시민적 자질은 갖춘 인재양성을 해야 한다는 것이 대학의 절박한 시대적 요구이기도 합니다.

저는 20여년간 수원대학교와 수원과학대학을 경영하면서, 인간이 추구할 수 있는 최고의 세 가지 이상인 , , 개념을 가장 중요시 여겼습니다.

저는 대학경영의 교육은 시대와 사회가 요구하는 글로벌 인재교육, 창의력교육이라고 생각하고, 교육은 전인교육과 책임의식교육을 바탕으로 지역 및 국가사회에 대한 공헌교육이라고 생각하며, 교육은 문화예술교육과 인류경영을 통한 국제사회 및 전 인류에 대한 의무교육이라는 것을 가슴에 품으며 대학을 경영하여왔습니다.

 

1. 시대와 사회가 요구하는 - 교육 -

 

(1). 글로벌 인재교육

이 세상은 언어, 종교, 민족과 국가관의 차이로 인하여 서로 반목하고, 경쟁하고, 대립하는 것은 인류 공통된 매개체가 없기 때문입니다. 21세기 글로벌 형 인재상은 이 세상의 모든 것은 한 가슴으로 안아내는 능력입니다.

지금까지의 인재는 자신의 전공을 살려 독자적인 판단으로 주어진 임무를 달성하면 그만이었습니다. 그러나 미래의 인재가 만나는 문제들은 종합적인 접근을 필요로 하고 있습니다. 종합적 사고와 판단능력이 높아야 하고, 타 전공과의 소통을 잘 할 수 있는 네트워크형 인재가 필요합니다.

21세기형의 인재는 자신의 업무영역에 대한 깊은 전문지식을 갖추면서도 다른 영역이나 교양에 대한 폭 넓은 이해를 갖춘 전문화되면서도 다재다능한 인재가 필요합니다. 거기에 풍부한 감성 지능, 열린 사고, 실패를 두려워하지 않는 도전정신, 따뜻한 인간미를 갖추어야 만이 우리시대 진정으로 필요한 글로벌 형 인재를 양성해 낼 수가 있습니다.

 

(2). 창의력 교육

 

창의적인 인재가 나오려면 교육의 모든 내용과 방법이 혁신적으로 변해야 합니다. 대학에서는 정형화된 학문들 간의 벽을 과감히 허물면서 학문의 융합이 활발하게 일어나게 해야 합니다.

과학기술이 급변하게 변화되는 지금의 세기에서 가장 먼저 도태되는 것 또한 과학기술입니다. 이를 뒷받침하여 시대의 흐름에 따라 적재적소에서 능변할 수 있는 새로운 아이디어와 창의력 갖춘 인재가 미래의 인재상인 것입니다.

우리시대에 요구되는 창의력을 갖춘 인재상은 사람으로 비유하자면, 머리는 과학기술이고, 눈은 디자인이며, 입은 외국어교육이고, 오른손은 음악, 왼손은 미술, 오른발은 경영학이고, 왼발은 법학이며, 가슴은 인문학입니다.

다리가 없으면 걸을 수가 없고, 손이 없으면 글을 쓸 수가 없듯이, 이젠 신체부위가 부족한 면이 없어야 올바른 사람이 되듯이 모든 학문에도 전문적인 식견과 이해를 갖추어야 만이 미래의 인재상이 될 수가 있는 것입니다.

세계의 글로벌화가 급격히 진행 되면서, 정치, 경제, 사회 각 분야가 네트워크로 연결 되어 있습니다. 남이 생각하지 못한 획기적인 아이디어를 내고, 이를 조직적으로 분석하고 종합해 남보다 빨리 실현 시킬 수 있어야 성공 할 수 있는 것입니다.

 

2. 지역 및 국가사회에 공헌교육 - 교육 -

 

(1). 전인교육

 

대학생의 가치관과 도덕관은 대학의 학풍에 의해 결정되는 것입니다. 대학에서 학생들에게 전수하는 것 가운데 가장 관심을 가지고 있는 것은 바로 학생들의 가치관과 도덕관일 것입니다. 이는 우리의 대학생들이 타인을 배려하지 않고 과분하게 이기적인 사람으로 성장한다면, 우리 사회에 좋지 않는 영향을 줄 수 있기 때문인 것입니다.

저는 학생들의 올바른 가치관과 도덕관은 대학의 윤리도덕과 관련된 수업으로만 배양될 수가 없고, 반드시 대학의 학풍으로서 배양되어야 한다고 생각합니다. 만약 대학의 학풍이 이기적이고, 아무런 이상을 지니고 있지 못한다면, 우리의 학생들이 어떻게 착한 인성과 올바른 도덕관을 갖추어 지역과 국가 사회에 공헌을 할 수 있겠습니까?

대학은 주동적으로 전반적인 사회문제에 관심을 갖고 전 인류에 대한 사랑을 가슴에 품어야하므로 대학은 자체적으로 곧은 인성과 올바른 윤리관을 수립하여 대학의 학풍으로 정립시켜야할 것입니다.


(2).
책임의식교육

 

지금 우리시대를 살아가면서 저는 가장 아쉬운 점은 바로 책임의식 결여에 있다고 생각합니다. 국내외 뉴스에서, 그리고 우리사회의 주변에서 일어나는 크고 작은 사안에 대하여 당당히 책임지는 모습은 아주 보기 드문 현상이 되어버렸습니다.

젊은이들은 다음세대를 이끌어 가야하는 사람들입니다. 그들의 품행은 다음세대에 크나큰 영향을 줄 것입니다.

지구상에서 일어나고 있는 불행한 일들이 너무나 많습니다. 지금도 전 세계 각지에서 크고 작은 전쟁, 범죄, 독재자로 인하여 전 인류가 고통을 받고 신음하고 있습니다. 하지만 그 주모자들은 대부분이 대학졸업자일 것입니다. 우리사회는 그 주모자들을 단순히 개인적인 성격모순으로 치부해버리면 그만이겠지만, 대학경영자에게는 도의적인 책임이 있는 것입니다. 그만큼 대학은 이 사회에 일어나고 있는 모든 것에 책임의식을 지니고 있어야 하는 것입니다.

대학은 이 시대의 양심이고, 사회의 양심입니다. 우리시대의, 우리사회의 책임의식 교육은 학생들이 성인으로 접어 들어가는 대학에서 완성시켜 사회로 보내져야할 것입니다.

 

3. 국제사회 및 인류에 대한 의무교육 - 교육 -

 

(1). 문화예술교육

 

우리가 살고 있는 세상은 언제나 양극간의 세계로 단정 지어져, 옳고 그른 것, 흑백 논리만이 존재 가능한 세상에서 살아가고 있는 우리의 젊은이들에게 가장 중요한 것은 상대방에 대한 배려와 존중입니다.

상대방에 대한 배려와 존중 없이는 통합의 지혜를 터득 할 수가 없고 국가, 민족, 문화, 종교의 충돌은 상호에 대한 존중과 배려가 결핍되기 때문에 일어나는 것입니다.

문화 예술적 안목은 여러 가지 분야로 나눌 수가 있으나, 저는 특히 음악과 미술이 가장 중추적인 역할을 한다고 생각합니다. 음악과 미술만큼은 이 세상의 공통된 언어이고, 가장 공유할 수 있는 사상입니다. 인류 동서고금의 문명을 거슬러 올라가보면, 인류가 문자와 역사이전에서부터 음악과 미술이 먼저 존재하여 왔습니다. 이는 말로서 표현될 수 없는 것에 대한 인간감성의 가장 순수하고 진실 된 표현이기 때문입니다.

이 세상의 모든 문화예술의 공통점은 바로 독창성입니다. 기존의 틀을 벗어나서, 다른 시각에서 사물을 보게 되면 또 다른 세상이 열리게 되는 것입니다. 그래서 문화예술은 변화의 원천이며, 시대 흐름의 척도를 알 수가 있으므로, 아무도 알려주지 않는 미래 세계에 대한 보이지 않는 길을 인도해주는 것입니다.


(2).
인류경영교육

 

대학교육은 반드시 인류경영이라는 크고 중대한 과제를 지니고 있어야 합니다. 저는 대학경영은 전공학문을 위해서, 청년을 위해서, 그리고 조국과 세계의 문화를 위해서라고 생각합니다.

인류의 당면한 가장 큰 문제는 굶주림, 환경문제, 자연고갈, 전쟁들을 들 수가 있습니다. 유네스코 통계에 따르면, 바로 지금 이 순간에도 지구상에서 매 4초마다 1명의 아이가 전쟁과 기아로 죽어가고 있고, 지금 세계 도처에서 기아로 허덕이는 8억명 중 2억 명이 어린이들입니다. 과학문명의 발달로 지구온난화현상이 가속되고 있으며, 자원의 고갈로 앞으로 35년 이후면 지구상의 석유가 바닥날 것입니다.

인류의 가장 큰 과제인 생명존중과 환경보존입니다. 이 문제를 해결하기 위해서는 오로지 우리의 젊은이들이 인류경영이라는 따뜻한 가슴으로 국제사회 및 인류에 대한 의무교육을 반드시 실천할 수 있어야할 것입니다.

 

 

우리가 살고 있는 이 시대, 이 사회, 이 국가, 이 문화가 화해적인 통합을 이루지 못한다면 이 시대는 암울한 시대가 될 것입니다. 종교도 그 일을 할 수가 없고, 언어도 공통어가 없는 이 시대에서 오직 대학만이 전 인류를 하나로 묶을 수 있는 유일한 길이 될 것입니다.

저는 우리의 학생들이 인간의 최고의 세 가지 이상인 겸비한 인류경영이라는 웅대한 포부를 지니게끔 교육시키는 것이 대학의 진정한 책임이라고 생각합니다.

미래는 기다리는 것이 아니라, 바로 우리대학에서 교육해 보낸 젊은이들에 의해 창조되는 것임을 잊어서는 안 될 것입니다.

 

 

< 过以人为本的教育培养科技人才 >

绿色智慧创新人文城市建设的核心 -类经营

韩国水原大学 总长 李仁洙 (行政学博士

 

尊敬的各位来宾以及在座的各位大学校长业负责人大家好够在2016国际教育创新发展专业大会做主旨演我深感荣幸

我今天演讲的主题是过以人为本的教育培养科技人才——绿色智慧创新人文城市建设的核心-——类经营”。这次演讲的主题是我20多年通过对大学的亲身经营过程中所产生的心得的一次整理希望各位多多指教和鞭策

 

 

绪论

世界市场中的竞争并非是国家间的竞争实上正转换为城市间的竞争城市的发展就意味着国家的发展全球经济的主体还是归位于城市

绿色城市强调人类与自然的和谐关系以低碳和生态文明为主要理念促进城市的发展类与自然的和谐共处的思想融入到城市建设之中

智慧城市灵活运用信息和通讯技术手段分析和综合各种信息人工智能化地管理民生环境公共安全城市服务和工商业活动等各种需求为可持续发展的支点

创新城市是市民积极地进行创新活动兴培养文化艺术和丰富的生活文化的革新产业的创意性场所是具有丰富内涵的城市

人文城市提供有价有意梦想的生活方式传统文化和当代文化本土文化和外来文化相融合开放性和多元化的都市

认为绿色智慧创新人文城市的建理念的追求要比技术的发展更具有重要的意义

诺贝尔经济学奖获得者国的斯蒂格利茨说过:“国的城市化与美国的高科技发展将是影响21纪人类社会发展的两件大事。”

这反映出对于中国极速城市化带来的严重的地球环境污染以及美国的尖端科学技术的发展造就的人工智能时代的非人性化方面对于21纪人类社会发展的巨大影响的忧虑

虽然优秀的科技人才对绿色智慧创新人文城市建设有着基本的积极地作用但也会造成反作用是不能忽视的大问题对此起着最重要作用的便是大学的角色学不但要对绿色智慧创新人文城市发展所需要的尖端科学技术進行研究开发和培养人才之外而且要通过新的全球化意识的以人爲本的教育对科技人才的反作用轉化成爲新的力量才是大學的新的使命

学不仅要培养科学技术人才而且教育过程中仅仅局限于科学技术人才自身主观的专门知识的教育还要有意识地去培养他们开阔的视野责任意识开放性思考温暖的人性,文化艺术素养创新性思考以及人类经营意识

 

 

 

现在国际社会秩序随着尖端科学技术的发展和知识经济的活性化以及信息社会时代的到来经超越了国家的界限显现出世界市民社会的特性

全球化大学经营理念也就是積極地去培養這些具有世界市民性资质的人才已變成爲大学迫切需要的时代要求

我通过对水原大学和水原科学大学20多年的经营觉得人类所追求的最高的三种理想——真育善育美育的概念是最重要的

认为大学经营中的真教育是以全球化人才教育和创意力教育爲前提的對时代和社会需要的敎育教育是以人性化道德教育和责任意识教育为前提的对地域和国家社会的贡献教育教育是以文化艺术教育和人类经营敎育爲前提的对国际社会和全人类的義務教育

 

1. 對時代和社会需求的根本敎育——真教育

1全球化人才教育

世界上语言民族和国家观的差异造成彼此敌对竞争对立这都是因为人類没有共通媒介体的緣故因此我們要培養的21纪全球化人才一定要具有胸怀天下的寬闊的心胸

目前的人才只不过是凭借自身的专业知识和自我判断完成自己的义务就可以了但是未来的人才所遇到的问题則需要考慮各方面的综合性判断能力所以我們要培養的是不但要具有综合性思考力和判断能力的人才而且要具有跨专业沟通的网络型人才

21纪型的人才除了在自身的业务领域具有较深的专业知识之外而且在其他领域或教养方面也应该具有较高的理解能力的既专業又多才多能的人才並且要具有丰富的感性开放的思考力惧怕失败的挑战精神和温暖的人性美的全球化人才才是我们时代真正需要的人才

2创意力教育

在科学技术急速发展变化的当今时期最先淘汰的就是科学技术这种情况下夠随着时代的发展变化而變化處變不驚具有灵活理念和创意力的人才才是未来型人才

们时代需要的具有创意力的人才如果以人体特征来比喻的话头就是科学技术眼就是设计口就是外右手就是音左手就是美右脚就是经营学左脚是法心臟就是人文

就像一個人沒有腿就无法走路没有手就不能写字一样要針對所有的学问需要具有专门性的视野和理解才能成为未来的具有创意性的人才

世界全球化在急速推进的環境之下政治经济会各领域都以网络相连.所以想出别人想不到的划时代的点子並且能夠有组织性的进行综合分析這樣才能比别人更快地实现自己的想法这种能力的培养正是创意力教育的核心

 

2. 对地域和国家社会的贡献教育——教育

   (1)
 人性化道德教育

学經營人最强調的是要給学生樹立正確的价值观和人性化的道德观如果我们培養出來的大学生只顧自己的利益不尊重别人變成过分自私的人的话将會给我们的社会造成極不好的影响

觉得学生的价值观和道德观只靠大学的伦理道德有关的课程是无法培养的这一定要靠大学的良好学风來树立,來培如果一所大学的学风只顧利己不顧別人,也不存在崇高的理想的们的学生怎么会拥有真诚的人性和正确的道德观从而为地域和国家社会有所贡献呢

所以大学应该主动地全方面地关心地域和国家社会一定要樹立正確的價値觀和人性化的道德觀作爲這所大學的良好学风养具有优秀人性的人才

   (2) 责任意识教育

目前我们时代觉得最遗憾的就是责任意识的缺失

地球上发生的不幸的事件很多现在世界各地發生的大大小小的战争犯罪以及独裁者的原因全人类都在遭受着痛苦这些主谋者们大部分都是大学毕业生们社会虽然觉得这都是主谋者个人性格上的矛盾所造成的问题对大学经营者来说应该要负起道义上的责任学应该对我们社会上所發生的一切事情都要具有深刻的责任意识

轻人是可以步入下个时代的人们的品行好壞將會給下一代的人造成很大的影响

学是这个时代的良心也是社会的良心们时代们社会的责任意识教育一定要在我們的学生步入成年人時期的大学中完成之后把他们送入社会上去才可以的使得要让他们眞正意识到不但要对自己所从事的一切具有责任感还要对地域和国家社会贡献要具有责任意识

 

3. 对国际社会和全人类的义务教育——教育

   (1) 文化艺术教育

们的世界不知什麽时候開始已划分成两极世界只有对与错与白才能存在的這個世界里们对年轻人提倡的文化艺术教育是給他們培養对別人的尊重和关怀的精神

乐和美术是世界的共同语言也是最可以共享的思想追溯人类东西古今文明从人类有文字历史以前开始乐和美术就已经存在它们可以带给人们用语言无法表现出的有关人类感性中最纯粹真实的东西形成连接人们之间的一种亲密的纽带带给人们感性上的共鸣

世界上所有文化艺术的共同点就是独创性脱离原来的框架从别的视角观察事物可以了解到别样的世界别是对于在独立性的空间整天与电脑相伴的科学技术人才来说文化艺术教育可以培养他们內在的温暖的感性和开放的思考力

   (2).类经营教育

学教育一定要把人类经营作为最大最重要的课题类面临的最大的问题是饥饿环境问题资源枯竭與战争联合国教科文组织统计现在哪怕这一瞬间地球上每4秒就会有1儿童因为战争或饥饿而死去现在世界各地因为饥饿而挣扎的8亿人中其中2亿是儿童学文明的发达加速了地球的温暖化资源的枯竭导致35年以后地球上的石油將會用完

类最大的课题就是尊重生命和保存环境为了解决这永久的课题们的年轻人不论何时何地不管做什应该具有满怀热情的人類經營的廣大胸怀去实践对国际社会和人类义务從而为全人类的和平與地球环境保存要付出最大的努力

 

 

结论

总而言之认为专门的科学技术人才虽然可以建设以文明爲主的绿色智慧创新人文城市但通过以人为本的教育來培养出來的科技人才才能眞正建設以人为主的绿色智慧创新人文城市從而造就理想而幸福未滿的和諧社

认为养具有人类最高三种理想的真育善育美育的品德时兼备人类经营远大抱负的学生才是這個時代大学所要負起真正的责任

们所生活的这个时代这个社会这个国家这個世界如果不能和谐共处们的时代将会成为一个黑暗的时代教也无能为力语言也沒有共通語言的这个时代只有大学可以把全人类凝聚成一体的

 

 

 

Humanism and Science and Engineering Education

- For Green, Smart, Creative, and Humanistic Urban Development -

 

In-Soo Lee, President, University of Suwon, Republic of Korea

 

Greetings! I pay my deepest respects to honorable leaders and representatives of government, business, and educational organizations from around the world, members of the committee, who organized this conference, all honored guests, and ladies and gentlemen who grace this hall with presence. Indeed, it is my infinite honor to be here and give a talk today in this distinguished setting.

 

My talk today is broadly on educating future scientists and engineers and more specifically on cultivating human resources for the coming age of green, smart, creative, and humanistic urban development. I have organized my talk around my personal experiences in running a university system over past 20 years. Lest I lack the depth, I seek your generous understanding and encouragement.


1. 
Introduction

 

With the openness and instantaneity afforded by internet and mobile communication, the geographical and legal boundaries separating nations have become less rigid and visible in global trade and competition. More and more, cities are instead competing against other cities around the world in bid for investments, visitors, and even human capitals. In this regard, the urban development has added meaning and significance and requires highly trained human minds. In evolving concepts of urban planning, the latest that comes to mind is a city that is Green, Smart, Creative, and Humanistic.

 

A green city is, to simply put, a place where the human and the environment are friendly towards each other. They co-exist and give each other benefits as well as due care. By necessity, the green city is low-carbon and ecological.

 

A smart city is information and communication driven. Data on traffic, environment, crime, public service, commercial activity, and countless other variables involved in running a city are collected, analyzed and fed back in real time. Advances in artificial intelligence and IT hardware are adopted and integrated in the smart city.

 

A creative city is where free-thinking and free-spirit is most valued and encouraged. It is where art and culture flourish and are loved and cultivated by its citizens. Innovative thinking gets financial support and reward and leads to creation of new businesses and jobs.

 

A humanistic city is where people cultivate their values, find the true meaning of life, and realize their dreams in their daily living. It is a place where people find the culture to be both traditional and modern, endogenous and foreign, and present and future. The city is by its nature open and pluralistic.

 

If I may paraphrase what Dr. Joseph Stiglitz, a Nobel laureate in Economics, once aptly expressed, the urbanization in China and technological advances in the United States and the likes are two important factors that will influence the course of civilization in the 21st century. A negative perspective of this view is that the rapid urbanization in China may impact environment in global scale and the technological advances, such as artificial intelligence, could blurred the boundaries between machine and human.

 

In building the green, smart, creative, and humanistic cities of the future, the role of scientists and engineers are important as never before. For educating this new breed of scientists and engineers, so is the role of universities. Not only the universities have to educate and conduct research more, but also their education and research should be done with a broader and global perspective. That is, education and research should be more interdisciplinary, encompassing science, engineering, humanities, and even art, in order to ensure that the results are not just additive, but multiplicative.

 

The scientists and engineers can no longer afford to view the future just through narrow and exacting microscopic lens of their individual specialization. Rather what they see will be more of a kaleidoscope that requires broad knowledge, open mind, warm heart, artistic inclination, creative ideas for interpretation.


2.
  Main Discourse

 

As the advances in science and technology bring people closer across the borders, the justice, equality, and peaceful coexistence in the global community depends first on mutual understanding. The universities are now asked to meet this challenge by imbuing young minds with ideals that are global rather than national and inclusive rather than exclusive.

 

In over 20 years of running the University of Suwon and Suwon Science College, I have always pursued the ideals of truth, goodness, and beauty that are highly valued in our tradition. In higher education, the ideal of truth to me relates to global and creative minds, the ideal of goodness relates to sense of responsibility and service to mankind, and the ideal of beauty relates to art and culture.


2.1. Educational Paradigm for Global and Creative Minds

2.1.1. Global Perspectives

Differences in language, religion, ethnicity and nationality are certainly factors in conflicts and competitions seen around the world. The young people should be endowed with global mind and sense that overcomes these differences. If the higher education to this date has emphasized specialized training and independent thinking, in the future it calls for global perspectives that are comprehensive and interdisciplinary and promote networking and cooperative thinking. Towards this end, liberal arts education that stimulates full spectrum of emotions, open mind, spirit of challenge, and empathy should be offered in addition to specialization in science and engineering.


2.1.2. Fostering Creativity

In this fast changing world, existing ideas and paradigms are retired as fast as new ones come to replace them. This is especially true in urban development. As such, creative minds that are flexible and fluid and amenable to changes need to be fostered in higher education. As a figure of speech, a creative talent is one who is equipped with brain of a scientist, eyes of a designer, mouth that is multi-lingual, right hand of a musician, left hand of an artist, right foot of a manager, left foot of a lawyer, and heart of a humanitarian. That is, one has to be exposed and become used to a wide range of interests and views to become truly creative. With globalization, politics, economics, and societies are all linked by various networks. The creativity is in part the ability to untangle the complexities and disseminate core and new ideas in these complex networks and should be the focus of higher education.


2.2. Responsibility and Service to Mankind

2.2.1. All-around education

What we emphasize most at our university is equipping our students with a well-balanced value system and healthy sense of morality and ethics. This is because if the lack of respect for others and the self-centered view of the world are widespread, they would ultimately harm the society as a whole. I believe that the value system and sense of morality and ethics cannot be taught by a few course offerings. Rather, I believe that they should become a part of the university environment and tradition, indelibly etched as a character of the university. If not, how can we possibly expect the result to be otherwise? To the service of mankind, all-around education emphasizing values and ethics is imperative and thus needs to be pursued with all vigor.


2.2.2. 
Sense of Responsibility

I am sorry to say that the leaders in our generation lack the sense of responsibility. Much of human sufferings, such as wars, crimes, authoritarian rules, are perpetrated by individuals who are seemingly well educated, but lack the sense of responsibility. For the flawed characters of the individuals, the educational institutions, especially the universities, where they were trained should share the blame as it falls squarely at the doors of the universities. As the young generation represents the future and higher education is the bedrock of their conscience and sense of responsibility, universities should assume the responsibility and make sure that young people are not let out lacking the sense of responsibility towards peers and mankind as a whole.

 

2.3. Liberal Arts Education

2.3.1. Art and Culture

The world we live in are not necessarily bipolar, i.e., right and wrong, black and white, and yin and yang, as the logic might dictate. Art and culture smooth and blur the boundaries between the opposites. In this regard, the art and cultural education would enable young people learn the values of harmony, respect, and care. Music and art are a common language. Looking back into the history, music and art existed before written words. They express human emotions and feelings that are truly genuine and thus bring people closer. Creativity is the essence of art and culture in the sense that it enables one to see outside the box. New and different perspectives are particularly important in science and engineering, as well as in urban development, as innovation depends on them.


2.3.2. 
Love for Humanity

Higher education aims ultimately to enhance the quality of life for all humanity. Hunger, pollution, resource exhaustion, and wars are some of the clear and present dangers facing the humanity. At this very moment, according to UNESCO, a child dies of starvation in every 4 seconds, eight hundred million people, two million of them children, face daily hunger, global warming is accelerating, and oil supply will be on the verge of exhaustion in some 35 years from today. The preservation of life and environment is a subject of vital importance. Young people, wherever they are and when and whatever they are being taught, should be imbued with the ideals of peace and preservation that are beautiful to our eyes as well as to our thoughts.

 

3. Conclusion

 

In urban development, specifically for green, smart, creative, humanistic cities of the future, I see the importance of liberal arts education that puts humanity and nature at the center and foremost. The traditional values of truth, goodness, and beauty are still viable in today’s higher education, and in my view the universities are charged with the responsibility of enhancing these values in the minds of young people. Harmony and integration are underlying themes in any urban development that aspires to bring people of diverse ethnicity, culture, and values closer. There are no better places than universities in cultivating and promoting harmony and integration. For that, I am very much grateful.

 

Thank you. 

등록일 2016.06.15 14:52:34 조회수 1459

인쇄 목록으로 닫기